Anna-Mai opfordrer byens unge til at samle ind for Røde Kors

Anna-Mai Minke Ulrich er en af de lokale ildsjæle i Roskilde, der lægger mange kræfter i at få spredt budskabet om fælles ansvar. Nu er hun i gang med at hverve unge indsamlere til Røde Kors-indsamlingen 6. oktober.

Til daglig går 16-årige Anna-Mai Minke Ulrich i 2.g på Roskilde Gymnasium, hvor hun er ambassadør for Røde Kors’ Gymnasieindsamling. Siden skolestart har hun holdt oplæg, uddelt kage og arrangeret møder for at få de andre elevers opmærksomhed på Røde Kors’ arbejde:

”Som gymnasieambassadør handler det om at få de andre studerende med til indsamling. Jo flere vi er, desto mere kan vi samle sammen og hjælpe folk uden et hjem. Vi deltager samtidig i en konkurrence, hvor vi dyster mod resten af landets gymnasier om at vinde en koncert på vores gymnasium,” siger Anna-Mai.

At være indsamler er ikke nyt for Anna-Mai. Allerede som helt spæd var hun med i barnevogn, når hendes forældre samlede ind for Røde Kors. Siden er det blevet til rigtig mange ture. Men i år er det første gang, at hun er ambassadør for Røde Kors.

Tur til Libanon startede ambassadørarbejdet
Som en del af ambassadørarbejdet var Anna-Mai og syv andre gymnasieelever fra hele landet i Libanon i august, hvor de blev klogere på, hvad de indsamlede penge blandt andet går til i en flygtningelejr. Turen blev en bekræftelse på, at hjælpen er nødvendig. Nu er oplevelserne brændstof til alt det arbejde, hun er i gang med:

”Jeg så med egne øjne, hvordan mennesker i en flygtningelejr har det, så jeg nu kan dele min viden med andre herhjemme. Turen bekræftede virkelig, at der fortsat er stort behov for, at vi samler ind og engagerer os i verden,” siger Anna-Mai.

Hun er nu også blevet inviteret til at komme og fortælle om arbejdet med Røde Kors i Holbæk. Håbet er, at de unge dér også vil tage godt imod fortællingerne fra Libanon.

Mere end en indsamling

I første omgang handler det om at få samlet frivillige ind til indsamlingen 6. oktober. Men Anna-Mai er samtidig på en større mission. Hun vil gerne starte en bevægelse. For at lykkes er det nødvendigt at forklare, så andre kan sætte sig ind i sagen:

”Oplysning er kilde til forståelse. Jeg tror på, at det er vigtigt at få fortalt folk, hvad det egentlig drejer sig om, så man kan tage stilling. Forhåbentlig kan det vokse sig større i takt med, at flere bliver opmærksomme på behovet for, at vi gør noget,” siger hun

.
Den tid, Anna-Mai lægger i arbejdet, svarer nogenlunde til, hvad andre bruger på at have et fritidsjob. Det kan godt være lidt svært at få tid til så meget frivilligt arbejde, men det hjælper, når man husker sig selv på, hvad det betyder for andre:

”Det betyder meget, at man kan tænke tilbage på de mennesker, man mødte i Libanon. De er min motivation,” siger hun.

Mange har allerede meldt sig, men der er stadig ruter, som ikke er dækket. Opfordringen er derfor, at flere skal melde sig. Både børn, unge og voksne er velkomne.
Meld dig som indsamler hos Røde Kors på www.rødekors.dk/indsamler eller telefon 7010 0000.