Vågetjenesten

Giver ro og nærvær i livets sidste timer

Hvert år dør ca. 5.000 danskere uden nogen ved deres side. Siden 2013 har Røde Kors Roskilde haft en vågetjeneste med det formål, at Ingen skal dø alene. Frivillige vågere giver nærvær og omsorg på sygehus, plejehjem eller i private hjem for døende. De sidder ved sengen, beroliger og skaber tryghed for både den døende og aflastning for de pårørende. Vågerne samarbejder med plejepersonalet, men indgår ikke i plejen af den døende. Den enkelte frivillige har tavshedspligt.

Medmenneskelig støtte ydes ved:

• At skabe ro og tryghed omkring den døende

• At trøste og berolige i den sidste tid

• At aflaste familie, der passer den døende

• At være til stede, hvis der ikke er pårørende

Både pårørende og plejepersonale kan kontakte Vågetjenesten. Man kan ringe på Vågetjenestens telefonnummer og få kontakt med Vågetjenestens koordinator. Koordinatoren vil vurdere behovet og i samarbejde med plejepersonalet kan en vågning
etableres.

Vågetjenesten kan benyttes hele døgnet, året rundt. Der kan tilbydes vågninger i Roskilde og Lejre kommune. Det tilstræbes at imødekomme alle henvendelser, men da Vågetjenesten består af frivillige, kan der beklageligvis forekomme tidspunkter, hvor behovet ikke kan imødekommes fuldt ud.

For at høre mere kontakt:

Aktivitetsleder Hanne Andersen

Mobil 28 93 59 03